אל החושך שיורד מוקדם, האנרגיות הנמוכות ומצב הרוח האפרורי מצטרפים השנה הריחוק החברתי, מקומות הבילוי הסגורים והלחץ בבית. החדשות הטובות הן שיש מה לעשות

סיגל בר-קובץ, פורסם ב 04.11.20
"העולם מתחלק לאנשי חורף ואנשי קיץ, אבל השנה, בעיצומו של משבר הקורונה, גם אנשי החורף נערכים לקראתו במידה רבה של חשש", אומרת אריאל שער-מנדל מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת.

דיכאון חורף

דיכאון חורף
(צילום: shutterstock)
"בגל הראשון, בתחילת האביב, ציפינו לקיץ בתקווה שהחום ירחיק את המגפה. והנה הקיץ חלף, גל נוסף הגיע, והחורף מביא איתו לחץ גדול. החשכה המוקדמת וגווני האפור מורידים את האנרגיות, שנמצאות ממילא במצב ירוד.
"גם מי שנחוש להיות פרואקטיבי נתקל בבעיה, כי ברור לנו שהחורף אין לאן ללכת. הקניונים סגורים, הקולנוע מושבת, המוזיאונים עברו לזום וגם הטיסות לחופשת סקי מנחמת היא לא אופציה. אז מה נשאר? בית ועוד בית. אפילו הנחמה שמצאנו במרפסת או בגינה נכנסת למגבלות חדשות של מזג האוויר.
"גם הצורך בחום אנושי בחורף גם הוא הפך לבעייתי: אין אירועים, אין חתונות, המפגשים המשפחתיים צומצמו ובמקום חיבוקים קיבלנו ריחוק חברתי".

התסמינים הם מצב רוח ירוד, שינויים בדפוסי השינה והתיאבון וחוסר אנרגיות

התסמינים: מצב רוח ירוד, שינויים בדפוסי השינה והתיאבון וחוסר אנרגיות
(צילום: shutterstock)
מאיה שטיין, עובדת סוציאלית קלינית ופסיכותרפיסטית מוסמכת, פוגשת בקליניקה שלה יותר ויותר מטופלים, שמתלוננים על ירידה במצב הרוח, תחושת דכדוך ועצב ורצון להסתגר.
"מעבר לחילופי מזג האוויר והתקצרות שעות האור, אנחנו גם בעיצומה של שגרה חדשה – שגרת חירום וקורונה. כולנו כבר מבינים שלא מדובר בתקופת משבר קצרה, כשסידרנו אלבומי תמונות ואפינו חלות. עכשיו זה כבר חלק ממציאות ארוכת טווח, עם חוסר ודאות ובלי ערוצי התמודדות שמנעימים את החיים, כמו בתי קפה, עיסויי גוף ושופינג. תוסיפו לזה את החושך שיורד כבר בשעה חמש וחצי, והנה עוד פקטור מכבה שמגדיל את המצוקה".

גבר עצוב

התארכות שעות החשיכה משנה את השעון הביולוגי ומשפיעה על התהליכים הכימיים במוח
(צילום: shutterstock)
דיכאון עונתי הוא תת סוג של דיכאון ממשפחת הפרעות מצב הרוח, שמופיע לרוב בסתיו ונעלם עם בוא האביב. התסמינים הם מצב רוח ירוד, שינויים בדפוסי השינה והתיאבון, תחושות חוסר ערך, פגיעה בריכוז, עייפות וחוסר אנרגיות, קושי להתעורר בבוקר, עלייה במשקל, חוסר פרודוקטיביות ונטייה לשינה ממושכת.

לכל אלה יש הסבר ביולוגי: האור המועט והתארכות שעות החשיכה משנים את השעון הביולוגי ומשפיעים על התהליכים הכימיים במוח המווסתים את מצב הרוח.

איך תוכלו לשפר את המצב?
הקפידו על טיול יומיומי לפני שמחשיך על מנת להיחשף כמה שיותר לאור, וכשאתם בבית הדליקו אורות. בית מואר היטב הוא פקטור שמגן מפני דיכאון.
השתדלו לקבוע פעילויות חברתיות נעימות לשעות בין הערביים ואילך. בדרך הביתה עצרו אצל חברים או אצל קרובי המשפחה.

מומלץ לחזור לשגרת אימונים בהדרגה

למרות שמכוני הכושר סגורים, אל תוותרו על פעילות ספורטיבית
(צילום: shutterstock)
כדי לתחזק את הזוגיות, צאו קצת מהבית – גם כזוג וגם לבד – ולכו באוויר הפתוח. זה יעזור לכם לצאת מהסטרס של זוגיות במתכונת 24/7, שהפכה לצפופה ורוויית משימות.
היחשפו לתכנים הומוריסטיים דווקא בשעות החשכה: סטנדאפ, קומדיה וכל הבא ליד. הצחוק משחרר אנדרופינים.
אם אין לכם חשק מיני, גם חיבוקים של 20 שניות ומעלה מייצרים הורמון אוקסיטוצין, המכונה 'הורמון האהבה'. הוא עוזר להרפות, להירגע ולהרגיש טוב יותר.
תכננו לשעות אחר הצהריים פעילות שגורמת לכם לתחושת סיפוק, כמו התנדבות. לעזור למישהו שיותר קשה לו מאתנו – ובימי הקורונה לא חסרים כאלה -זה מאוד מעודד ומחמם את הלב.
למרות שמכוני הכושר סגורים, אל תוותרו על פעילות ספורטיבית. אפשר למשל להצטרף לקבוצת הליכה שתיצור אצלכם מחויבות. זה יעזור לכם לא להתחרט ולהישאר על הכורסה בבית.
חפשו את הרגעים הקטנים שמחממים לכם את הלב ואת ההנאות הקטנות של החורף: מרק חם, משחקים חברתיים, סרט טוב במיטה מתחת לפוך או התחממות רומנטית ביחד.
גם אם אתם עובדים מהבית, קנו לעצמכם בגד חמים ויפה ואל תסתובבו כל היום עם סמרטוטים.
ברגע שהתו הסגול מאפשר, לכו למסאז' או לספא.
בקרו במשתלה וקנו עציצים לבית או לגינה. זה יעזור לכם לדמיין אביב פורח.
והכי חשוב: זכרו שהחורף לא יהיה כאן תמיד, וגם לא הקורונה. שניהם יחלפו והשמש תזרח. זה הזמן להתחיל לדמיין את היום שאחרי.
נגישות

פגישה דיגיטלית

השנה אחרונה חשפה בפנינו אפשרויות נוספות של טיפול מרחוק.
טיפול מקוון אפשרי לכל מי שחפץ בכך בעיקר לאלה הגרים רחוק ואף בחו"ל.

חשוב להתייעץ עם אשת מקצוע מוסמכת ואפשר בקלות וביעילות באמצעות פגישות דיגיטליות.