רובנו מדברים בזמן הסקס, אבל לא ממש מדברים על זה • מתי זה טוב לקשר ומתי עדיף פשוט לסתום

שיר-לי גולן, פורסם ב11.05.2017.

בסרטים הוליוודיים כולל הסקס קשר עין והחלפת מילות אהבה. בסרטוני פורנו כרוכים האקטים המיניים בשלל גניחות, אנחות ודיאלוג פונקציונלי בסגנון "עוד!" או "כן!". בחיים עצמם רובנו כנראה מדברים בזמן הסקס, אבל לא ממש מדברים על זה.

מחקר אוסטרלי רב משתתפים בגיל 18־69, שהיו בקשר זוגי יציב וקבוע, העלה כי 92 אחוז מאיתנו מדברים בזמן מעשה האהבה. הדיבור הארוטי נסוב בדרך כלל סביב שמונה תמות מרכזיות: דיבור המבטא שליטה על שלל משחקיה ("תעשה מה שאני אומרת לך!"), דיבור המבטא כניעה ("תעשי לי מה שאת רוצה"), הבעות של שייכות ובלעדיות ("את שלי!"), מתן ביטוי לפנטזיות, עצות פרקטיות והכוונה ("יותר חזק" לסוגיו), מתן חיזוקים חיוביים ("את כל כך טובה בזה"), מילות אהבה ואינטימיות, וכמובן – ביטויי התפעלות ("אוי, אלוהים, זה טוב!").

 

"דיבורי השליטה, הכניעה, הבלעדיות והפנטזיות הם דיבורים שמרוכזים יותר באדם עצמו, בצרכיו, ברצונותיו ובהנאה שלו", מסבירה אריאל שער־מנדל, מטפלת זוגית ומשפחתית. "לעומתם, העצות, מילות האהבה וביטויי ההתפעלות הם דיבורים שמכוונים לקשר, לשיתוף פעולה הדדי, לחיבור בין אותם שניים שנמצאים יחד בעיצומו של האקט המיני. צריך לזכור שברגעי השיא רבים צריכים להיות מרוכזים בעצמם כדי לחוות את השיא ומי שאיתם בעצם משאיל את עצמו לטובת העניין, נותן מאה אחוז מעצמו לטובת ההנאה של האחר. אחר כך, כשהיחסים טובים, זה כמובן מתהפך".

 

למה אנחנו בכלל מדברים ברגעים האלה?

 

"מילים, בוודאי כשהן גסות, מלוכלכות, יוצרות גירוי או מעצימות אותו. לרוב, בזמן האקט המיני נשתמש בלשון שונה מזו שמשמשת אותנו בחיי היומיום מחוץ להקשר המיני, ניעזר במילים שנתפסות קצת או הרבה 'אסורות', ועצם השימוש בהן מלבה את התשוקה. כך הדבר גם לגבי ביטוי של פנטזיות – זה מגרה גם בידיעה שלא בהכרח נממש אותן. המילים שאנחנו אומרים במיטה מלמדות אותנו זה על זה, עוזרות לנו לתרגם את שפת הגוף שאינה תמיד בהירה לנו, מייצרות תקשורת ארוטית שמעניקה ביטחון, בעיקר בתחילת הקשר, כשאין בידינו מפה ומקרא לגוף השני. מעבר לזה, הדיבור בזמן סקס מאפשר לנו לצאת מהתבניות של עצמנו, להשתחרר קצת מכבלים חברתיים ולהתקרב לחלקים בנו שפחות זמינים לנו ביומיום. במיטה – הוא לא חייב להיות קשוח, היא לא חייבת להיות פמיניסטית".

 

להבה פנימית

 

גברים נוטים לתת יותר ביטוי מנשים ברגעים הללו לצורכיהם ועסוקים לא פחות מזה בבדיקה מתמדת באשר לאיכותם כמאהבים. הם יהיו, בהכללה, בוטים יותר, שולטים יותר, מיניים מאוד. נשים, לעומת זאת, נוטות לדבר יותר על הקשר והחיבור, לעודד ולהתפעל ולעסוק גם באורגזמה המתקרבת שלהן, תוך מתן הכוונה מעשית. זה קורה בין השאר כי המערכת המינית הנשית מורכבת יותר ומשום שנשים, ככלל, נוטות לחוש אחריות על רגשות האחר ועל הקשר הזוגי ונותנות לזה ביטוי גם במגרש המיני.

 

"דיבור ארוטי יכול להוות רכבת אקספרס לגירוי", אומרת שער־מנדל, "שכן הוא מעורר את הדמיון ומצית איזו להבה פנימית. המיטה היא המקום שבו התשוקה מתחברת לאהבה, הדחפים מתחברים לקשר, ואם מצליחים לדבר את השילוב הזה – זה נפלא. היכולת לומר בקול רם גם 'את מדליקה אותי' וגם 'אני אוהב אותך' מעצימה מאוד את הקרבה ומשפיעה לטובה על הקשר, שמתקיים כמובן גם מחוץ לסדינים".

 

עם זאת, צריך להיות ערים לשונות האישית ולהעדפות של הפרטנר, שכן לא כולנו נדלקים מאותן מילים. "יש מי שגסויות ממש מעוררות אותם ואחרים שזה יכבה אותם, וצריך ללמוד יחד את הדברים ולהשתמש במילים שמתאימות ועובדות לשני הצדדים. כך גם לגבי פנטזיות: חלקן יכולות לגרום לנו 'להיכנס לתפקיד' בדמיון ולמעשה לחוות כמעט מימוש שלהן באמצעות הדיבור עליהן, בעוד שאם כלולים בהן, נניח, השכנים ממול – זה עלול להיות מביך ויותר מזה".

 

ממה עוד כדאי להימנע בדיבור בזמן סקס?

 

"ביקורת, שיפוטיות ודיכוי בסגנון 'אתה עושה את זה ממש גרוע', כי זה לגמרי לא יוביל לנקודה הרצויה. צריך לזכור שברגעים כאלה, בגלל האינטימיות והיותנו חשופים מאוד, לכל מילה יש משמעות גדולה. לכן הדיבור הארוטי צריך להיות חיובי, גם כשהוא נועד ללמד את האחר. זה צריך להיות כמו לקרוא יחד סיפור ארוטי – קצת שובב ובוודאי מתאים לשני הצדדים ומחבר, לא מרחיק".

 

שפה חדשה

 

באופן בלתי נמנע, חלקנו כנראה מחקים קצת את סרטוני הפורנו גם כשזה מגיע לדיבור הארוטי, ורובנו נבהלים, לרוב בצדק, כשהפרטנר הפטפטן שלנו מתחיל פתאום לשתוק ברגעים האינטימיים. התקשורת הנוספת הזאת, בעיקר אם משתלב בה גם מעט הומור, מעניקה ביטחון כל עוד היא מותאמת ומתקיימת, גם אם ההודאה בעצם קיומה מביכה.

 

"חשוב לזכור שלא על כולם זה עובד באותו אופן, ובהחלט יש גברים ונשים שמעדיפים לשתוק בזמן הסקס, וזה בסדר גמור", אומרת שער־מנדל. "חשוב לבדוק את הנושא בעדינות וברגישות, אפשר בעזרת סרט או מילה אחת, ולהתקדם בהדרגה. למעשה, הדיבור הארוטי הוא שפה חדשה שזוג לומד, וצריך לתת לזה זמן ולהיות סבלניים. כשפה זוגית נוספת, גם השפה המינית וביטוייה עשויים להשתנות לאורך הזמן. ברור שכשהפרטנר שלך אומר לך 'אני אוהב אותך' בזמן מעשה האהבה זה עוצמתי במיוחד, בוודאי אם הוא גם משתמש בשמך, משום שזה נותן תחושה של 'אני הכי חשובה לו בעולם'. צריך כמובן להיזהר לא לטעות בשם, וזה עלול לקרות. בדיבור הארוטי אין מקום לדיאלוגים ארוכים וטרחניים, לביקורת, להתעסקות במטלות היומיום ולסגירת חשבונות זוגית. זה המקום למילים של פרגון, הנאה, תשוקה ואהבה".

 

נגישות

פגישה דיגיטלית

השנה אחרונה חשפה בפנינו אפשרויות נוספות של טיפול מרחוק.
טיפול מקוון אפשרי לכל מי שחפץ בכך בעיקר לאלה הגרים רחוק ואף בחו"ל.

חשוב להתייעץ עם אשת מקצוע מוסמכת ואפשר בקלות וביעילות באמצעות פגישות דיגיטליות.