כמטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת אני מסיימת כל מפגש בבקשה אישית קטנה – המלחמה כנגד החמאס מתרחשת בכל בית ובכל משפחה. ככל שנהיה ביחסים טובים ומיטיבים בין בני הזוג ובתוך המשפחה – נתחזק מול הרוע החיצוני ומול ההשפעה הפסיכולוגית השלילית שהחמאס מנסה להכניס לכל תא קטן בחברה שלנו . בכך אני מעניקה כח ומשמעות לבני הזוג לשמור על המשפחה והיחסים ביניהם.

פורסם ב12/11/2023, גט אובר.

כל אחד מאיתנו מתגייס בחודש האחרון לעזור במאמץ הכללי – לאומי לטובת החברה והסביבה שלנו.

אני יושבת בבית לכתוב המלצות לזוגות בעת המלחמה, ברקע הטלוויזיה משדרת תכניות ללא סוף על משפחות הנרצחים , החטופים , הבתים השרופים , משפחות הממתינות ליקירים שלהם ועוד' .
כמה דקות נוספות חולפות ויש כתבה נוספת על החיילים – תחילה על ההרוגים בעזה ובצפון וכאב ההורים והמשפחות ובהמשך סיפורי גבורה מרשימים מאד .

בתוך החוויות הללו החוזרות ונשנות כל יום וכל היום , המשפחות בעורף האזרחי צריכות לתפקד – צריך לצאת לעבודה , לדאוג לילדים , לדאוג לפרנסה , לדאוג למשימות הקטנות של היומיום שנראות שגרתיות אך לאחרונה הפכו למורכבות .

בתוך כל הקשיים ואי הוודאות מה עובר על בני הזוג ?

ציטטות מחדר הטיפולים מדגימות את מורכבות התקופה :

" האם זה בסדר להמשיך לטפל בבעיות הזוגיות שלנו כאשר מסביב משפחות אחרות עוברות דברים כה קשים " ?

"הוא מכעיס אותי, אני זקוקה כל כך לתמיכה ולשיח על מנת לשכוח את הקשיים והוא שקוע בטלוויזיה שעות ארוכות גם כאשר אני מבקשת לכבות כי קשה לי לשמוע את כל גילויי הרוע".

" רציתי להיפרד אך המלחמה אינה מאפשרת וזה לא מתאים כעת " .

" היא לחוצה , כועסת על כולנו וקשה לי עם זה " .

" הוא במילואים , אני מבינה כי חשוב אך אני מרגישה נטושה ולבד עם כל משימות הבית, אין לו אפילו דקה לדבר אתי , כל כולו במלחמה – כאילו שכח אותנו " .

" אני כל כך מפחדת שייפגע , שידפקו בדלת ואני לא מצליחה לישון בלילה" .

אם בימים הראשונים (כמו בקורונה) האחדות בלטה גם בזוגיות – תחושה של לשמור על הבית מסכנה חיצונית , בני הזוג הרגישו קרובים יותר . לאחר תקופת מה , כאשר מתעוררים מתחים זוגיים ,אי וודאות ובדידות עולים הפערים בדרכי ההתמודדות וחוזרות המריבות ביתר שאת .

נקודות לסיוע בתקופה הזאת :

– בתקופה כה קשה ורווית פחדים ואי וודאות, נוצרת תחושה שאין רצף בין סיבה ותוצאה ובין עבר הווה ועתיד .
אין תחושה של מסוגלות (" אם אעשה משהו יקרה משהו שאני רוצה ") . לכן, חשוב לשמור על שגרה בחיים באמצעות משימות יומיומיות שלנו על מנת לבנות שוב תחושת רצף ומסוגלות.

– חשוב לשוחח על הקשיים שלנו ולכן רצוי ליזום שיחות יומיות בין בני הזוג על מנת ליצור תחושה של "ביחד".
היכולת לדבר על כל קשת הרגשות ולקבל הבנה מבן הזוג מחזקת תחושות של " אני לא לבד " , " מישהו דואג לי " , " ביחד ננצח " גם במישור המשפחתי שלנו.

– מגע , מגע, מגע . כל סוגי המגע (נעים , אינטימי , מלטף, מצחיק ) . המגעים משדרים לנפש שלנו חוויות נעימות של רוך , ביטחון ונחמה .

– סדר עדיפויות בנושאים המטרידים והמציקים לנו בקשר הזוגי . זה לא הזמן ל"התפוצץ" על כל דבר כי ההשפעה תהיה מזיקה יותר מאשר בתקופה רגילה. חוויות רעות מחלישות אותנו בכל המישורים. יש להתמקד בכמה נושאים משמעותיים ולהמתין כרגע עם שאר הנושאים.

– להתנדב ביחד , לתרום ולקדם נושא מקרב מאד בין בני הזוג ויוצר נראטיב חדש של " אנחנו ביחד מסוגלים לעשות טוב" . זה הופך בהכרח לחוויה זוגית חיובית .

– להיעזר בטיפול זוגי כאשר הקשיים הזוגיים גודשים. לא להתעלם מהם כי המצוקה מחלישה אותנו. מספר מצומצם של פגישות יכול לסייע לבני הזוג לחזור לנתיב הנכון .

לסיום, אני רוצה להזכיר כי יש השפעה זוגית הדדית חזקה זה על זו ולהיפך . אנו יכולים לגרום כי החוויה תהיה חיובית ומחזקת יותר .

ובנימה אישית , אני רוצה להודות לכל הזוגות האמיצים שלי שבזמן האזעקות רצים אתי למקלט כי ביחד אנו מעבירים מסר של "אנחנו יכולים לשפר את איכות החיים שלנו למרות הכל".

נגישות

פגישה דיגיטלית

השנה אחרונה חשפה בפנינו אפשרויות נוספות של טיפול מרחוק.
טיפול מקוון אפשרי לכל מי שחפץ בכך בעיקר לאלה הגרים רחוק ואף בחו"ל.

חשוב להתייעץ עם אשת מקצוע מוסמכת ואפשר בקלות וביעילות באמצעות פגישות דיגיטליות.