זוגיות חדשה, גירושין, הגירה, פיטורין, מוות – כיצד ניתן להתמודד עם שינויים משמעותיים הפוקדים את חיינו?

מי רוצה שינוי בחיים?
בדרך כלל אנשים נוטים להמשיך ולהתחבר אל המוכר והידוע. גם כאשר המציאות קשה, משעממת או אפורה, רבים יעדיפו לא לשנות דבר. בדרך כלל הדומה והמוכר נותן ויוצר אמון, ביטחון ותחושת שייכות.
השונה והחדש, לעומת זאת, הם מקור לקשיים ופחדים רבים. הם יוצרים מצבים של תחושות בלבול וחרדה, ויש נטייה למצוא במהרה דרך לחזור למוכר והישן.

שינוי הוא מצב אוניברסלי, שכמעט כל אדם חווה אותו. לעיתים אנשים יוזמים שינוי בחייהם (מסיבות שונות) ולעיתים השינוי נחפה עלינו ביום בהיר אחד ללא שום הכנה ואפשרות להתכונן, למשל, בן זוג שמחליט להתגרש, מות אדם יקר, פיטורין או כל שינוי אחר.מי רוצה שינוי בחיים ?

אנשים שעברו שינוי שלא מתוך בחירה, מדווחים על תחושות קשות של פחד, חרדה מהעתיד, חוסר אונים ובלבול עצום. כמו כן יש רצון עז שמישהו אחר יחליט עבורם או יקח אחריות על חייהם.
כדאי לזכור – לא ניתן לשלוט על גורמים חיצוניים לנו אך ניתן ללמוד דרכים חדשות ויעילות יותר להתמודד עם אירועים שאינם בשליטתנו.
שינוי, עם כל הקושי והכאב הכרוכים בו, יכול להפוך לחוויה טראומטית וכואבת לכל החיים או – להזדמנות לצמוח ולשלוט יותר על חיינו, למרות כל המאמצים הדרושים.

אחד התנאים החשובים להפקת תועלת מרבית משינוי ופריצת גבולות לאפשריות חדשות בחיים הוא הערכה עצמית גבוהה ונכונות לקבל ולהכיר את כל התכונות המרכיבות אותנו, הן החיוביות והן השליליות. תכונה מסויימת יכולה להיות מזיקה במצב מסויים, אך מועילה במצב אחר ולכן אין לשלול אותה. למשל, עקשנות כדרך להשגת מטרה היא חשובה ויעילה אך אותה עקשנות עלולה להפוך לפוגעת במצבים הדורשים פשרה וגמישות.

לאנשים רבים יש דימוי עצמי נמוך. הקול הפנימי של הדימוי העצמי הזה מלווה אותנו לאורך כל החיים ומשפיע על תפיסת העולם כולה. במידה והדימוי העצמי נמוך, קיימים פחות כוחות פנימיים לשנות דברים ולקחת אחריות על החיים. ישנה תחושה של "לי לא מגיע".

אחת הסיבות העיקריות שאנשים נמנעים משינוי היא פחד מפני הכישלון.

יש כאן השפעה מכרעת לניסיונות העבר. אם היו בעבר חוויות של כישלון, השינוי נתפס כאיום ולא כאתגר.
כמו כן ישנה השפעה לא קטנה מהסביבה שלנו, התומכת או המקשה עלינו בניסיון לעשות "משהו אחר". טבעי הוא לחשוש ולפחד. אלה הם רגשות ותחושות נורמטיביות במצבים של שינוי והם חלק בלתי נפרד מהתהליך. תחושות אלו יכולות להזהיר אותנו מפני סכנה או קשיים העלולים להוביל לכישלון.
לעזרתנו וכנגד כל התחושות והפחדים קיימת יכולת החשיבה, בעזרתה ניתן לפרש את האירוע בצורה שתאפשר הצלחה. יכולת החשיבה היא זו הקובעת את הפירוש לאירוע המסויים ובעקבות הפירוש מתעורר רגש זה או אחר- פחד, כישלון, או העזה, סיכוי וביטחון עצמי. יכולת חשיבה חיובית מעניקה לנו גם אפשריות "לא ליפול" במצבים של כישלון ולהכין את עצמנו לניסיון חדש מתוך אמונה בהצלחה. דוגמא לכך היא כיצד אדם ניגש למבחן נהיגה או כל בחינה אחרת.

לסיום, למילה שינוי ניתן לתת פירושים שונים- פירוש של סיכון, פחד ואיום או פירוש של סיכוי, התקדמות ואתגר המחזק את האדם ומכין אותו לשינויים האינסופיים החלים בחיינו. חשיבה חיובית מעלה את סיכויי ההצלחה ואת כושר ההתמודדות עם השינויים.

נגישות

פגישה דיגיטלית

השנה אחרונה חשפה בפנינו אפשרויות נוספות של טיפול מרחוק.
טיפול מקוון אפשרי לכל מי שחפץ בכך בעיקר לאלה הגרים רחוק ואף בחו"ל.

חשוב להתייעץ עם אשת מקצוע מוסמכת ואפשר בקלות וביעילות באמצעות פגישות דיגיטליות.