המין כמרכיב הכרחי בזוגיות – החשוב ביותר לשמור על אינטימיות ותקשורת

– במחקרים רבים ניסו לבדוק את מידת שביעות הרצון של זוגות נשואים. חיי המין (איך לא) הם בין הגורמים החשובים במידת שביעות הרצון שמגלים שני המינים מחיי הנשואים שלהם. מיניות היא גורם חשוב והכרחי בזוגיות. כאשר יחסי המין טובים יותר, הסיפוק שמגלים גברים ונשים מחייהם המשותפים גדול יותר. המסקנה היא שככל שחיי המין מספקים יותר הנשואים מוצלחים יותר.

– לקראת אמצע שנות ה-70 החלה מהפכה שקטה בבעיות המיניות כפי שהוצגו על ידי פציינטים במרפאות לטיפול מיני. לא עוד בעיקר קשיים פיזיולוגיים, בורות מינית או ליקויים בתפקוד המיני אלא חוסר במוטיבציה למין וירידה הדרגתית בקיום יחסי המין. בעיה זו הפכה להיות התלונה השכיחה ביותר וכבר ב1977 העריך החוקר H. Lief כי 40% מהזוגות בקירוב סובלים מהפרעה בדחף המיני או בקיצור "כבר לא רוצים לעשות סקס".

– רבים מהמטפלים והפסיכולוגים התווכחו ועדיין מתווכחים מה קודם למה. האם הבעיה במיטה משפיעה על היחסים בין בני הזוג או שיחסים מעורערים בין בני הזוג , מריבות ועייפות הם המשפיעים על המוטיבציה והמשיכה המינית בין בני הזוג.

– מה קורה לזוגות במשך הזמן? מדוע זוג שאוהב ומחפש כל הזדמנות להיות ביחד ולעשות אהבה מדווח לאחר מספר שנים על עייפות, תדירות נמוכה של יחסי המין (לפעמים פעם בחודש), על חוסר עניין ואכזבה גדולה?שחיקה מינית בזוגיות

לירידה בחשק המיני יש מספר סיבות אפשריות

1. לידת תינוק

אחד המצבים אשר גורמים לשחיקה בזוגיות ובמיניות הוא לידת ילד. יחד עם כל האושר וההתרגשות סביב הילד, שוכחים לעתים את העול הכרוך בהצטרפות ילד חדש למשפחה: לילות ללא שינה, עיסוק אינסופי סביב התינוק שבוכה וזקוק לתשומת לב, כעסים סביב חלוקת התפקידים בין הורים ואכזבות רבות הנובעות מציפיות לא ממומשות בהורות. התוצאה : מגיעים ממוטטים למיטה, כעוסים והדבר המעניין היחיד הוא פשוט לישון. אם מוצאים זמן לעשות אהבה צריך למהר פן יתעורר הילד ובדרך כלל הוא מתעורר ברגע הקריטי…

2. חוסר יכולת להביע כעס ותסכול

גורם שכיח נוסף המשפיע על איכות חיי המין ותדירותם הוא חוסר היכולת של בן/בת הזוג להביע כאב תסכול או כעס. חוסר החשק נגרם בדרך כלל מכעסים ותסכולים אשר לא באו לידי ביטוי ולכן מתרחקים (יש לציין כי בעיה זו נפוצה יותר אצל נשים).

3. המין כפרס או ענישה

אפשרות נוספת היא מאבקי כוחות בין בני הזוג, קונפליקטים ותקשורת לקויה. לפעמים הופך המין על ידי אחד מבני הזוג לאמצעי של פרס או ענישה כנגד בן /בת הזוג. במקרה כזה עלול בן הזוג השני לאבד את המוטיבציה המינית שלו / ה.

4. עסקאות זוגיות

בכל זוג נוצרים חוזים מפורשים ומוסכמים עליהם אך קיימים בנוסף גם חוזים סמויים. אם חוזים אלה מופרים עלולה להיווצר בעיה . דוגמה לחוזה סמוי: הבעל נוטל את תפקיד המפרנס והאשה את תפקיד עקרת הבית. אם אחד מהם נכשל בתפקידו, עלולה התשוקה המינית להיפגע. דוגמה נוספת : במקרים מסוימים של קריירה כפולה, עלול הבעל לאבד תשוקה מינית אם אשתו בוחרת לעבוד מחוץ לבית בהסכמת שניהם, היא מתחילה להשתכר טוב יותר ממנו ומתחילה להיות עצמאית ואוטונומית יותר.

5. חוסר יכולת לחבר אהבה ותשוקה מינית

במחקרים נמצא כי קיימת נטייה , בעיקר אצל גברים, לחלק את הנשים לשתי קטגוריות קוטביות. האשה כאובייקט מיני או כאם טובה ומכובדת. גבר המחזיק בדעה זו יימשך לאשה מינית אך יינשא לאשה שהוא משייך אותה לקטגוריה של אם טובה ומסורה.

מספר עצות מעשיות

לא לדחות לסוף היום – כאשר כולם עייפים, כדאי להשקיע זמן חשיבה ויצירתיות שעות ומקומות לא שגרתיים.

למצוא זמן איכות לזוגיות – מומלץ עם כל הקושי הכרוך בכך למצוא זמן בלעדי לזוגיות. לדוגמה : לצאת לסוף שבוע אחד לתקופה מוגדרת ללא ילדים. אני יודעת כי זה קשה ויקר לעתים. במידה וזה בלתי אפשרי, השתדלו למצוא זמן להיות לבד בבית, לפנק האחד את השני בארוחה טובה, אמבטיה חמה וההמשך יבוא… (היעזרו בסבתא או חברים).

לשמור על האינטימיות – ראוי לזכור כי האינטימיות הזוגית לא פחות חשובה מהמין עצמו. אם קשה לעשות אהבה בתדירות גבוהה אל תוותרו על הכל, השתדלו להמשיך ולגעת האחד בשני, ללטף ולהפתיע במתנות קטנות. אינטימיות זו מאפשרת שמירה על הקשר גם כאשר עובדים ורצים כל היום בין העבודה לבין הבית והילדים.

תקשורת ותיאום ציפיות – מילת המפתח בזוגיות היא תקשורת. כל אחד מבני הזוג גדל בבית אחר עם ציפיות והרגלים שונים. טבעי הוא לחקות את הזוגיות שראינו בילדותנו בבית הורינו. גם אם לעתים קיים רצון לשינוי דפוסים וליצור זוגיות אחרת יש נטייה לחקות את הדפוסים של הזוג הראשון שהיווה עבורנו מודל לזוגיות. תקשורת טובה, סבלנות ותיאום ציפיות מראש ובאופן קבוע ימנעו מריבות, פגיעות לא רצויות וציפיות לא מציאותיות לגבי בן הזוג השני.

נגישות

פגישה דיגיטלית

השנה אחרונה חשפה בפנינו אפשרויות נוספות של טיפול מרחוק.
טיפול מקוון אפשרי לכל מי שחפץ בכך בעיקר לאלה הגרים רחוק ואף בחו"ל.

חשוב להתייעץ עם אשת מקצוע מוסמכת ואפשר בקלות וביעילות באמצעות פגישות דיגיטליות.